mandag 8. august 2011

Iskrem, negerboller, dronning maud og rundstykker :)



Sitter å koser meg med  dronning maud 
Her er det masse kjekke oppskrifter på snadder du kan lage deg ;)

Negerboller




Sjokoladeiskrem

3-4 eggeplommer

4 dl kremfløte

0,5 dl sukrinmelis

1 vaniljestang

60 g mørk sjokolade (minst 70 %)

1 - 2 ts gelatinpulver

litt varmt vann


Varm opp fløten i en kjele. del vaniljestangen i to og skrap ut frøene. Ha frø og stang i den varme fløten. La fløten stå på kokepunktet mens du pisker eggeplommer og sukrinmelis piskes hvitt.

Ha gelatinpulveret i en liten kopp sammen bittelittegrann varmt vann. Akkurat nok til at gelatinen får løst sge opp.

Ha litt av fløteblandingen i eggedosisen og pisk sammen. Ha eggeblandingen over i kjelen med fløte, og rør godt sammen. Varm forsiktig opp, men ikke la det koke. Rør rundt og la massen tykne over den svake varmen. Rør inn gelatinen.

Smelt sjokoladen over et vannbad.

Hell ismassen over i en stålbolle. Rør litt av ismassen inn i den smeltede sjokoladen, og deretter røres sjokoladeblandingen inn i ismassen. La massen kjøle ned på kjøkkenbenken.


 Ha isen i fryseren, og rør hver halvtime til isen har stivnet.








Mikset denne sammen utifra hva jeg tenkte kunne bli godt. De ble kjempe gode :D.


Rundsktykker

Det våte i Bolle 1
4 egg
1pk kremost krydder
5 ss olje

Det tørre i bolle 2
15g fiberhusk
2ts bakepulver
30g kryskakli
80g  glutenmel
50 g bakepro

Mix alt så sammen i en kjøkkenmaskin.

Porsjoner med 2 spiseskjer så det blir 16 fine runde rundstykker på et bakepapir ( på et brett)
Stek på 200 grader til de er gyldne , ca 15 min.




2 kommentarer:

  1. Nam!! Må prøves til helgen:) Eg er ny i lavkarbo/ketosegamet, så ser etter inspirasjon og tips overalt. Legg meg til som følger her hos deg eg!:)

    SvarSlett
  2. Så kjekkt ;) bare til å legge inn kommentar når du har prøvd :) å bare til å spørre om du ikke får det til :)

    SvarSlett