lørdag 21. januar 2012

Neseoperasjon dag 2

Jeg har lenge hatt problemer med flere bihulebetennelser i året.
For rundt ca 1 år siden innså legene endelig at det å gå med bihulebetennelse mange ganer i året i måneder om gangen ikke er helt normalt. De så da inni nesen å fant ut at neseskilleveggen var skeiv. Jeg ble sendt videre for vurdering. Fikk da beskjed om at den bar skeiv og at jeg kunne velge om jeg ville operere eller å ha det slik. Jeg valgte selvfølgelig å operere, og det tok noen måneder før jeg fikk operasjonsdato 18 november 2011.
Flere dager før dette var jeg så nervøs at jeg ikke fikk sove. 2 dager før operasjonen fikk jeg beskjed om at legen måtte være lenger på Haukeland og operasjonen ble utsatt.

Jeg fikk ny time i posten, den var 27 april 2012, så det ble lenge å vente, men det var verdt det for de hadde da bestemt seg for at som plaster på såret for at jeg ikke fikk gjort det i november, så skulle de fikse nesen utpå også. Dette er noe jeg har hatt lyst til i flere år. Jeg har hatt klumper på nesen som jeg missliker veldig i profil.
Men torsdag 12 januar fikk jeg brev om at den timen gikk ut å ny time var 20 januar.
Jeg var da redd for at de ikke skulle fikse den utpå da det stod så lite i brevet, men jeg kom meg bort til sykhuset så fort jeg kunne for å høre, og planen var forsatt å fikse hele :)



I går kl 08.04 møtte jeg opp sammen med samboeren, vi var 4 min for sene da det var litt trafikk.
Kl halv 9 så fikk vi komme inn på operasjonsventerommet, der fikk jeg beskjed om å ta på meg sykehusklær.
Følte meg veldig latterlig, men gledet meg til å bli ferdig med dette.
Klokken 9 gikk samboeren og ikke lenge etter så kom det en dame å hentet meg. Jeg ble ført inn på operasjonsrommet og der tok de inn intravanøs, ledninger o.l. Jeg fikk først medisiner gjennom en maske, så lokalbedøvelse, også noe gjennom intravanøsen som jeg tror var narkosen for de sa det svidde litt i armen åsså var jeg vekke. I 1 tiden voknet jeg opp å hadde ganske vondt, fikk medesiner og sovnet igjen. Jeg lå lenge å sov, voknet, spurte etter vann, klaget over vondt  åsså sovnet igjen. Sånn forsatte det ganske lenge :p

Jeg klaget også over at jeg hadde veldig vondt i hælene og at beina måtte ha ligget i en stilling gjennom operasjonen. Føltes som om jeg hadde gnidd dem på glasskårr.

Halv 3 kom samboeren og jeg våknet å sa hei eller noe for å så sovne igjen. Jeg fikk en del medisiner mens jeg var der, prøvde å reise meg etter en stund, men var skikkelig kvalm å trodde jeg måtte spy.
Jeg fikk noe mot kvalmen, greide å komme meg på do for å tisse og slikt, så bar det tilbake i sengen å jeg sovnet igjen. Samboeren ville jo at vi skulle gå, men jeg følte ikke akkuratt at jeg kom til å greie å gå noe særlig, å trodde heller ikke jeg vill greie å skifte klær. Jeg angret meg på at jeg hadde tatt på meg en stram dongeribukse den dagen :p. I halv 4 -4 tiden så hadde jeg endelig greid å fått på meg klær, etter å ha spydd litt blod. Så da kunne vi endelig komme oss hjem, Jeg var forsatt helt borte så samboer måtte hente bilen å få den utenfor, mens sykepleieren ventet med meg. Jeg orket liksom ikke å stå så jeg ble satt i en trapp. Jeg sov litt i bilen og når vi kom hjem så sov jeg 70 % av dagen.



Mot kvelden hadde øyene og øvre nesen begynnt å hovne litt opp. Jeg slet virkelig med å sove om natten fordi nesen var tett av bandasjer og jeg kunne bare puste med munnen. Jeg voknet sikkert 20 ganger og så på klokken.  Når vi stod opp så så jeg seriøst ut som elefantmannen i ansiktet, nesen var vond, og ganen og tunga var uttørket og fyll i sår. Jeg svelget litt aloe vera gelly ( ren aloe vera) å etter 2 timer var munnen leget :).
Kl 10 hadde jeg time på sykehuset å fik tatt ut "tampongene" bandasjene fra nesen. Det var faktisk veldig vondt og jeg skreik litt. Jeg spurte også om det var normalt å bli så håven, og det var det når de hadde fikset så mye på nesen.

Hele dagen har jeg nå kjølt ned håvenheten og jeg har hatt på aloe vera gelly noen ganger. Det kjøler ned og gjør godt for blåmerkene også. De er nå godt fra blå til rød/ gule. Håvenheten er litt bedre men forsatt voldsom.
Det kiler veldig i nesen å jeg har nøse ett par ganger i dag, det kjennes faktisk ut som om jeg har bihulebetennelse, men samboren sier det er sikkert platene som er i nesen som irreterer. Jeg har ikke blødd så mye fra nesen i dag heldigvis.

Gleder meg til fredag, da får jeg se resultatet :)

4 kommentarer:

  1. Fantastisk flott bilde! ;o) Vi får vel også se resultatet? Synes det er på sin plass med før- og etterbilder! ;o)

    SvarSlett
  2. Selvfølgelig skal dere få resultat ;) Legen tok før bilder å skal også ta etterbilder. De har tar viser det bedre før og etter en hverdagsbilder, så jeg spurte han om jeg kunne få det på mail, å det kunne jeg :) så da skal dere få se dem også :) Gleder meg til å få se nesen i morgen :D

    SvarSlett
  3. Jeg har også skeiv neseskillevegg etter et brudd da jeg var 10.. Fikk en kul midt på nesen av det, som jeg virkelig hater. Vil du anbefale å gjøre dette?

    SvarSlett
  4. Jeg skal gjøre akkurat det samme i morgen!

    SvarSlett