mandag 11. april 2011

Hvordan lavkarbo?


Hvis du vil gå ned 10 kg + så anbefaler jeg deg til å låne eller kjøpe boken ketolysekuren.
Vil du kjøpe den så har de den på meny eller her . Jeg startet med å lese boken, så fant jeg meg en bok til å skrive ner vekt og målinger i. Jeg skrev ned dato, åsså oppdaterte jeg hver uke. Det er veldig lurt å måle seg for da kan du fortere se fremgangen, å hvis du står stille i vekt en uke, kan du forsatt ha mistet cm. 





Så begynnte jeg med å pugge hvor mange karbohydrater det var i div grønnsaker o.l ( står i ketolyseboken).
Jeg laget en egen mappe på dataen med motivasjonsbilder og en mappe med oppskrifter. For å se før og etterbilder fra folk som har fulgt lavkarbokosthold eller for å finne oppskrifter, lese nytting info kan du gå på dette forumet. Det forumet vil være din bestevenn på dette kostholdet.




Jeg har testet veldig mange oppskrifter å det er mange som ikke er særlig gode, men også mange som blir bra. Ønsker du å skifte til dette kostholdet å trenger råd og tips kan du sende meg e-post eller legge meg til på facebook :)


Mine favorittoppskrifter


Gerds fløtepannekaker


(Hele røra kom på 13,17 karber og det ble ca 10 pannkaker (øsa mi tar ca 1dl) ) 
4 egg
1 boks kremfløte
2-3 ss smelta smør
4-5 ts(strøkne) johannesbrødkjernemel
1 ts salt
1 ts bakepulver(kan sikkert sløyfes)

La stå å svelle 15-20 minutt.
Spe ut med vann til det blir en vanlig pannekakerørekonsistens (litt tykk)
Stekes på middels varme på ene siden til de er tørka oppå. Snu med lokk (blir løse)
og stekes videre. ( regn med 3-4-5 min pr side, jo lenger de steiker jo lettere blir de å snu)




fløyels/fløte/smørgrøt


1 liten fløte
ca 4-5 ss smør 
2dl vann 
1-1,5 ts Johannesbrødkjernemel (JBK)
0,5 ts salt 




bildet er lånt


Smelt smøret, tilsett fløten, og kok opp. Rør hele tiden.
Rist JBK med vannet og hell det i fløten.
La grøten småkoke ca 5 minutter. 
Smak til med salt.

Blir grøten for tykk, spe med litt fløte
Viss det blir klumper i grøten, bruk stavmixer.

Serveres med splenda og kanel. Gjerne et smørøye også.


Blir i underkant av 2 g karbohydrater pr 100g grøt.







Gresk moussaka




500 g kjøttdeig
1 squash
2 auberginer
1 dl olivenolje
2 ts salt
1/2 ts pepper
3 store tomater
1 stor løk
1 fedd hvitløk
1 kvast persille
1 1/2 dl fløte
2 egg
1/2 dl revet parmesanost 

Skjær squash og auberginer i cm-tykke skiver og brun dem i olje i en varm panne. Legg dem over på et papirhåndkle og strø saltet over dem.

Varm olje i en panne og brun finhakket løk og hvitløk sammen med fåredeigen. Rør så inn tomater i små terninger, finhakket persille og pepper. La bunnen surre i 10 minutter.

Legg kjøttsaus, squash og auberginer lagvis i en smurt ildfast form. Visp sammen fløte, egg og ost og hell blandingen over formen. Stek ved 220 grader på midterste rille i ovnen i ca. 45 minutter. Server med masse gresk salat eller vanlig salat





Skal ta bilder hver gang jeg lager noe, kan ta underveis også :) kjekkere å ha egne bilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar