mandag 21. november 2011

Bolle deig til skoleboller, kringle o.l

Jeg har lenge savnet boller å har lenge vurdert å prøve ut noe oppskrifter.
Jeg vet hva jeg ikke tåler, men har vært usikker på gjær, da det alltid brukes sammen med mel og sukker som jeg vet at jeg ikke tåler. Det finnes noen oppskrifter på brød, boller o.l som lages uten mel og sukker, men de bruker litt gjær, jeg har lurt på hvordan disse blir å hvordan magen min vil reagere på det.
Etter lang tid bestemmte jeg meg for å prøve.

Jeg laget Lavkarbo kringle med gjær, uten mel og sukker.
Smaken ble veldig veldig bra å den var 90 %-100 % lik vanlig bollsmak
Det som gjør at det får trekk er at min kjære ikke er så glad i sukrinmelis smaken, å med glasur så kjenner du denne litt. Men likevell mindre enn jeg hadde trodd.

Jeg fikk litt kramper i magen og litt luft, men ikke i nærheten av det jeg får når det også er mel og sukker i, da er jeg dø i noen dager. Jeg spiste 2-3 stykker å la resten i fryseren slik at jeg kan ta de opp når vi får kaffebesøk o.l ;)

Kommer nok til å bruke denne oppskriften når jeg har skikkelig lyst på boller som på fastelaven :).



 Her er deigen
Her er den ferdig med glasur på :)

Det ble ikke noen fine bilder akkuratt.
Så heldigvis bedre ut på ekte. Hadde hastverk med å få smake på det så glemte å sjekke hvordan bildene ble.
























Her er oppskriften. Den er hentet fra lavkarbo.no å laget av Lisbeth som også skriver bloggen Minlavkarbomat.blogspot.com. Har vært veldig fornøyd med mange av oppskriftene hennes før også :)


Kringle med vaniljekrem og mandelmasse

Ingredienser:
75 g smør (0,75 kh)
1,5 dl Qskyr naturell (5,45 kh)
1 dl vann
1/2 pk fersk gjær for søte deiger (0,28 kh)
1/2 ss Fiberhusk
2 egg (1,08 kh)
120 g Sukrin
140 g Glutenmel (28 kh)
90 g Kokosmel (3,6 kh)
1 ts kardemomme
1 ts bakepulver

Fyll:
Eggekrem:
1/2 ts Johannesbrødkjernemel
1,5 dl kremfløte (4,35 kh)
2 eggeplommer
1/2 dl Sukrin
1/2 ts vaniljepulver (ev. 1 vaniljestang)

Mandelmasse:
50 g mandler
1/2 dl Sukrinmelis
Litt eggehvite

Pynt:
Mandelflak
Sukrinmelisglasur

Fremgangsmåte:
Start med eggekremen så den blir avkjølt før den skal på kaka.
Rør ut JBK i litt fløte. Tilsett deretter litt og litt fløte under omrøring. Ha resten av ingrediensene i kjelen og varm opp mens du rører, til kremen tykner. Den må ikke koke. Avkjøl i kaldt vann.

Smelt smøret til kakedeigen, tilsett vann og Skyr og rør til en glatt røre. La det bli fingervarmt.
Smuldre gjæren i en bakebolle og hell den lunkne væsken over. Når gjæren er oppløst tilsettes Fiberhusk. Rør om og la svelle i 10 min.
Rør inn eggene og deretter resten av ingrediensene.
Arbeid deigen godt sammen og sett den tilside under plast i ca 30 min.

I mens lager du mandelfyllet.
Mal mandlene og tilsett sukrinmelis og eggehvite. Rør sammen så det blir mandelmasse.

Ta deigen ut av bakebollen og elt den godt sammen på bakebordet.
Trill den til en lang pølse, ca 50 cm lang. Klem den ut eller kjevl den til en flate på ca 15 cm.
Fordel eggekremen og mandelmassen langsetter midten av deigen. Brett deigen sammen og legg den i kringlefasong på bakepapir, med skjøten ned. Hev kringlen under plast på et lunt sted i ca 30 min.
Pensle med eggehvite og dryss på mandelflak.
Stek kringlen midt i ovnen ved 200 grader i 20-30 min.
Avkjøl på rist. Rør sammen sukrinmelis og eggehvite til melisglassur og smør over kaken.
Kan fryses.

Totalt karboinnhold i deigen (uten fyll) er 39 kh.



 Dette er Lisbeth sine bilder, de ser så mye bedre ut en mine :p Men Kringlen min smakte i det minste like godt som denne ser ut ;)

2 kommentarer:

  1. Nice one! Litt mye karbohydrater i deigen for min del men om jeg lager små boller og har litt glasur på tror jeg det kan gå bra. Takk for oppskrift! :D

    SvarSlett
  2. Ja det blir nok bra :) oppskriften er kjempe god :) Kan jo lage skillingsboller også å bruke søtning og kanel

    SvarSlett