mandag 13. februar 2012

Camilla sin egenkomponerte Epleterte/Tarte aux Pommes



Fantastisk nydelig og egenkomponert
Epleterte/Tarte aux Pommes 





Høykarboversjonenen av denne har jeg laget mange ganger før og alle har elsket den. Jeg og samboeren elsker den  og synes den er myyye bedre en vanlig eplekake.

I går skulle jeg dikte en lavkarboversjon av denne slik at den kunne bli med i bursdagsselskap.
Jeg trodde den skulle bli god, men hadde aldri trodd den skulle smake nesten bedre enn høykarbo versjonen :D.

Jeg kjøpte en pose med noen fine epler som ligner på de norske, Eivind sa de var franske.
De smaker og ligner veldig på de norske.

Finn en paiform

skjær 2-3 epler i båter, legg fint som sirkler til det fyller formen

Strø over masse kanel

Bruk så agave nectar ( kan sikert bruke tagatesse om du tåler det, eller yacon syrup) Agave nectaren dryppet jeg på i sirkel, ca 3 sirkler.

Drypp så over vaniljeessense dråper, og gjerne steviadråper med smak om du har det. (jeg brukte med toffee smak)


Smelt ca 1/2 kopp med smør og fordel det over kaken.

Lag en melblanding: Jeg brukte  2/3 dl kopp med glutenmel og 1/2 kopp med bakepro. (Her kan du nok mixe din egen ( en blanding av glutenmel, mandelmel også kanskje litt kokosmel) ( eller en blanding av bakepro og mandelmel/kokosmel) Men husk at glutemelet er litt som mel og at bakepro gjør det litt sprøtt, så halvt om halvt av de er nok best.

Nå skal du ha mykt smør oppi melblanding og smuldre det så det blir en smuldre deig. Jeg brukte 150-200 g smør. Dette strøs så over kaken.

Jeg avsluttet med en runde til med kanelen og agave nectaren. Ha også gjerne på hakka hasselnøtter, vi hadde det ikke siden Eivind tror han ikke liker det, men det blir seriøst ennnda bedre ;)

Lykke til og gi meg gjerne tilbakemelding! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar