lørdag 5. mai 2012

Paleo Kokosiskrem med eller uten bær

Hvis jeg skal kunne forsette med et paleo kostthold over lang tid så må jeg kunne lage noe til selskaper og slikt selv uten melk og søtning.

Jeg kom på at en kokosiskrem laget av kokosmelk må jo være midt i blinken :). Men så er det søtningen da, hva skal den erstattes med ? Kokosmelken er jo litt søt fra før og med litt lime i så kan den kanskje bli søt, frisk og god nok uten noen form for søtning. Eventuelt kan en ha i valgfri bær i iskremen, eller du kan varme bær og ha over isen etterpå :) Da blir det søtt nok.

I dag har jeg valgt å lage kokosiskrem med en pakke frosne skogsbær inni.

Her er min egenkomponerte kokosiskrem oppskift ;)

2 gelantinplater
400 g kokosmelk (brukte 500g for jeg hadde rester)
1 lime
2 eggehviter
1-2 ts vaniljepulver fra glass eller vaniljestang.

Legg gelantinen i i kaldt vann. Pisk hvitene stive. Pisk kokoskremen til en kremete konsistens i egen bolle, ha oppi lime og vaniljepulver. Kok opp litt varm vann, ha i en liten skål og pisk inn gelantinen, ha gelantinblandinge forsiktig oppi kokoskremen mens du rører. Ha så kokoskremblandingen oppi med de stive eggehvitene litt og litt mens du blander med en slikkepott.
Hvis du vil ha bær oppi så kan du ha det oppi nå, hvis ikke så har de blandingen over i en isboks uten.
Ha isen i fryseren, og rør gjerne etter 15 min. Oftere hvis du ikke har bær i.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar